Waarom dit thema?
Waarom deze opleiding?
Tijdens deze bedrijfsinterne opleiding worden meerdere cases een voorbeelden gebruikt uit uw organisatie om de link naar de praktijk te verduidelijken.
Programma wordt steeds aangepast o.b.v. de noden van de deelnemers.
De docent is een expert op vlak van communicatie en combineert een theoretische achtergrond met de dagdagelijkse praktijk.
Inhoud
Het gedachtengoed van Marshall Rosenbergh (de grondlegger van de geweldloze communicatie)
- De 4 elementen zijn: waarneming, gevoel, behoefte & verzoek
- De valkuilen verbonden aan elk van die 4 elementen
Ontwapen uw eigen communicatie en die van anderen
- Van beschuldigend, agressief taalgebruik naar positief confronterend taalgebruik
- Constructief leren omgaan met agressie en/of hevige emoties van anderen
- Ontwijkend leren reageren
- Ratio versus emotie
Herkenbare voorbeelden bespreken en analyseren
- Waar loopt het vaak fout en waarom?
- Hoe kan u boodschappen formuleren volgens de elementen?
- Hoe kan u jakhalstaal (aanvallend, verwijtend, beoordelend, kwaad,… ) afbouwen?
- De kracht van empathie en emotie
Het inoefenen van de bouwstenen voor geweldloze communicatie op concrete voorbeelden
- Peiler 1: van interpretatie/beoordeling naar observatie/waarneming
- Peiler 2: het krachtig en helder verwoorden van uw gevoelens en emoties; het ontwikkelen van een rijkere, emotioneel intelligentere woordenschat
- Peiler 3: het ontcijferen van onze behoeften achter een boodschap; wat willen we nu eigenlijk echt zeggen en overbrengen naar de ander? Het positief verwoorden van die behoeften
- Peiler 4: leren uitspreken van verzoeken; de ander betrekken bij wat u wil bereiken
- Checklist en geheugensteuntje opstellen voor het verder concreet inoefenen van de peilers voor geweldloze communicatie
Voor wie
Zij die het juiste woord beheersen, beledigen niemand. Toch zeggen zij de waarheid.
Voor iedereen die op zoek is naar een geweldloze verwoording van wat men de ander echt wil zeggen.
- Leidinggevenden die meer geweldloos wensen te communiceren
- Medewerkers die meer positief confronterend willen communiceren
Prijs
Na de opleiding
- Bent u zich nog bewuster van uw manier van communiceren.
- Kan u mensen op een meer positieve, transparante en duidelijke manier feedback geven en bijsturen .
- Gaat u beter om met agressieve boodschappen van anderen en leert u deze te ontwijken.
- Komt u zelf minder aanvallend, minder direct en minder agressief over.
Docenten
- ruime ervaring rond skills - & leadership trainingen
- expertise op vlak van communicatie, assertiviteit, customer care, stressmanagement, teambuilding, emotionele intelligentie
Getuigenissen
Deze opleiding stelt u in staat om om te gaan met mensen en te communiceren zonder te oordelen en te veroordelen. Hierdoor krijgt u meer succes in uw communicatie.
- Martijn Jonckheere - Teamleader, Cargo
Heel gedreven docente. De opleiding heeft me geboeid van het begin tot het einde. Veel nuttige tips meegekregen. Een aanrader
- Kathy Vangeel - UZ Brussel